honda legend - strona główna
Opel Olympia-Rekord B 1966 - Wersja do druku

+- honda legend - strona główna (http://honda-legend.pl)
+-- Dział: Nasze Auta (http://honda-legend.pl/forumdisplay.php?fid=53)
+--- Dział: Samochody inne (http://honda-legend.pl/forumdisplay.php?fid=45)
+--- Wątek: Opel Olympia-Rekord B 1966 (/showthread.php?tid=2113)



Opel Olympia-Rekord B 1966 - KajTan - 01-10-2014

Szalenie rzadko spotykany wóz. Następca Opla Olympi-Rekord A był Opel Olympia-Rekord B produkowany w latach 1965-66. Auto było modelem przejściowym pomiędzy przestarzałym modelem A (z 6-cio voltową instalacją elektryczną), a nadchodzącym modelem C. Był swoistą hybrydą z wnętrzem przejętym z modelu A i silnikiem i mechanizmami z modelu C. Dłuższa komora silnika mieściła nową gamę silników. W modelu B upowszechniła się skrzynia biegów z 4 przełożeniami (chociaż najtańsze wersje 15ooL dalej posiadały 3-biegowe skrzynie).

W porównaniu z modelem A, prezentowany Opel Rekord B był oferowany z szeroką gamą nowych silników czterocilndorwych - od 15oo przez 17oo Spezial i 19oo Spezial na sześciocylindrowym 26oo kończąc. Dostępne były 4-cylindrowe wersje o mocy 60KM, 75KM, 90KM i wersja 6-cylindrowa o mocy 100KM. Ponadto modele o pojemności 19oo wyposażano po raz pierwszy w automatyczne skrzynie biegów (2-biegowe) ze zmianą przy kierownicy - Olymat. Za dopłatą sterowanie zmianą biegów mogło znaleźć się w podłodze (wyłącznie skrzynie 4-biegowe). Na zamówienie auta były wyposażane w metalowy szyberdach.

Gama nadwozi obejmowała 6 modeli w 20 wersjach wyposażeniowych i 27 kolorach - spotkać można było Rekordy B 2-drzwiowe, 4-drzwiowe, wersję Sport Coupe, 3-drzwiowy carAvan (kombi), 3-drzwiowy Delivery Van (bez tylnych szyb) i 4 drzwiową Deluxe (LVL).

Duże nadwozie z obszernym wnętrzem i przepastnym bagażnikiem dawało poczucie komfortu - w wersjach LVL dwa oddzielne przednie fotele z regulacją kąta oparcia. Wersje dwudrzwiowe i carAvan miały podnoszone całe fotele przednie - dla ułatwienia zajmowania miejsca na tylnej kanapie - fotel pochylał się niesymetrycznie do przodu (celując zewnętrznym rogiem oparcia ku środkowi wozu). Dostępne były także przednie kanapy, wówczas samo oparcie było składane, również niesymetrycznie.

Bezprzeciągowe przewietrzanie kabiny fletnerkami w przednich drzwiach wspomagane było małymi regulowanymi nadmuchami na boczne przednie szyby (w przypadku parowania czy zamarzania). Rozwiązanie to było wówczas nieczęsto spotykane, nawet w tej klasie wozów. Te procesy ułatwiał dwubiegowy wiatraczek nagrzewnicy. Rzadkością w tamtych czasach były dwubiegowe wycieraczki. Modele wersji LVL miały wewnętrzne lusterko z funkcją jazdy nocnej - wystarczyło obrócić je o 180o i oślepiający nas szoferzy z tyłu byli mniej uciążliwi.

Przy masie 1420 kg w wersji LVL, auto z silnikiem 17ooS zadowalało się średnio 9,8 litrami beznyny na 100 km. Ten sam wóz z mocniejszym silnikiem 19ooS spalał mniej o 0,2 litra na sto km - łatwiej radził sobie ze sporą masą. Przy dość niewielkim zbiorniku paliwa (45 litrów), zasięg Rekorda oscylował w okolicach 480 km.
Gabaryty auta pretendowały je w Europie w swoich czasach do klasy wyższej - długość 4,55 metra miała wpływ na średnicę zawracania: aż 11,8 metra!Za to auto dysponowało dobrą dynamiką - Rekord B osiągał maksymalnie 167 kph!

[attachment=570]
Model niemal od początku w Polsce. Niestety progi ma zbunkrowane na kąty proste, resztki pordzewiałych są pod nimi... Brak wszystkich listew dolnych, a było ich niemało.

[attachment=571]
Prędkościomierz w formi kreski. Do 50 kph był zielony, powyżej do 100 kph żółty i potem czerwony. Skrzynia jest od innego opla, więc jak widać przelicznik naklejony na właściwą prędkość.

[attachment=572]
Amerykaniec w skali.

[attachment=573]
Zdjęcie niemal zaraz po otrzymaniu Gabloty i wypolerowaniu lakieru.

[attachment=574]
Rzut oka na deskę rozdzielczą