Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Wersja do druku +- honda legend - strona główna (http://honda-legend.pl) +-- Dział: Honda Legend (http://honda-legend.pl/forumdisplay.php?fid=2) +--- Dział: Honda Legend KA8/KA7 (http://honda-legend.pl/forumdisplay.php?fid=15) +--- Wątek: Przełożenia skrzyni biegów at/mt (/showthread.php?tid=4190) |
Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Szczebiot - 09-21-2017 Witam, witam i o zdrowie pytam. Jako że odkąd mam swoją ukochaną Legendę wciąż mam dziwne wrażenie że katalog oszukuje(strasznie zaniża osiagi) lub też licznik w aucie kłamie, pokusiłem się o próbę policznia prędkości przy danych obrotach silnika, tak więc: 91-95 Coupe/Sedan Type I auto: Gear Ratio 1 2.480 2 1.450 3 0.970 4 0.630 F 4.370 91-95 Coupe/Sedan Type 1 5spd: Gear Ratio 1 2.940 2 1.690 3 1.060 4 0.770 5 0.580 F 4.370 93-95 COUPE Type II auto: Gear Ratio 1 2.450 2 1.450 3 0.940 4 0.630 F 4.490 93-95 COUPE Type II 6spd Gear Ratio 1 2.937 2 1.692 3 1.151 4 0.868 5 0.682 6 0.521 F 4.491 94-95 GS sedan Type II auto: Gear Ratio 1 2.450 2 1.450 3 0.940 4 0.630 F 4.370 94-95 GS sedan Type II 6spd: Gear Ratio 1 2.937 2 1.692 3 1.151 4 0.868 5 0.682 6 0.521 F 4.370 To są przełożenia poszczególnych biegów jak i przełożenie główne. Aby wiedzieć ile razy silnik musi obrócić aby obróciło się koło trzeba pomnożyć jedno przez drugie. Tj. W przypadku AT type I i IV biegu 0,630x4,370 Wynik to 2,7531 (tyle obrotów silnika przypada na obrót koła) Jedziemy dalej, teraz policzymy obwód koła Potrzebne dane to: -rozmiar felgi -rozmiar opony (przyjmuje 16/55/205) -wiedza że cal to 25,4cm A więc: 16x25,4+2(55%x205)=406,4+225,5=631,9 Wrzucamy to do wzoru 2xPIxR i wychodzi obwód koła w naszym aucie, tutaj to dokładnie 198,41 Jak już tyle wiemy to teraz z górki Policzmy z proporcji bo łatwiej 2,75 obr silnika - 198,41mm pokonanej drogi 6300obr. - X. mm pokonanej drogi Czyli 1249983:2,75=454539,273 (tyle mm na minutę przy 6300obr silnika) Dzielimy na 100000 zeby przejść na km, wychodzi 4,54km/min mnożenie x 60 żeby wskoczyć na km/h I wychodzi że na IV biegu w AT przy 6300obr/min teoretycznie ka7 powinna iść 272,4km/h Analogicznie manual 296,43 I tutaj pytanie co źle liczę, lub co źle rozumiem Bo gdzieś jest babol tylko nie wiem gdzie a to matematyka podstawówkowa... RE: Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Makukrak - 09-21-2017 Pierwsze bledne zalozenie to styk punktowy kola z podlozem, nawet w pelni stalowe kola takiego nie posiadaja. Druga rzecz w przypadku automatu to poslizg na sprzegle, tam tez trzeba uwzglednic przelozenie. RE: Przełożenia skrzyni biegów at/mt - sova - 09-21-2017 Brakuje praw fizyki: opory powietrza i współczynnik aero auta. RE: Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Makukrak - 09-21-2017 To nie ma zwiazku z kinematyka, tutaj masz dobra pozycje, ktora to tlumaczy. http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1456/Techniczny_poradnik_samochodowy_1956_str130_mechanika_pojazdow_samochodowych.pdf Rozdzial drugi, poslizg kola. RE: Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Szczebiot - 09-21-2017 Dzięki Maku, zapoznam się z lekturą. Sova, opory powietrza, tarcie itp. Spowoduje że silnik nie osiągnie maks. obrotów bo moment oborotowy nie jest większy od oporów. To chyba jedna z zasad dynamiki: "jeżeli na ciało nie działają żadne siły lub siły się równoważą, ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym" Jeżeli silnik osiąga dane obr. Tj. Np. 6300obr/min różnica miedzy prędkością teoretyczną a tą w praktyce to wynik (tak mi się wydaje) błędów pomiarowych i "poślizgów" na skrzyni biegów i na styku koło asfalt. Dokładnie tak jak napisał Maku Jeżeli gdzieś się mylę lub uprawiam herezje to mówcie, piszcie. Staram się temat ogarnąć na logikę. RE: Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Makukrak - 09-21-2017 Opory i straty to tak jak napisales bilans energetyczny, wiec dokladnie tak jak mowisz, dany moment, zwlaszcza na najwyzszym biegu nie bedzie w stanie ich pokonac i nie rozkreci silnika. Sam chwile musialem zastanowic sie nad kwestia kinematyki,ale mysle ze lektura tej ksiazki rozwieje wszelkie watpliwosci. Tam wspominaja o efekcie falowym pochodzacym z cyklicznego odksztalcania opony, ktory nasila sie przy duzej czestotliwosci obrotow i to ma pewnie kluczowe znaczenie. Do tego dochodzi niedoskonalosc powierzchni jaka jest droga, a kazda taka nierownosc bedzie nasilac te poslizgi, zwlaszcza przy duzych predkosciach. RE: Przełożenia skrzyni biegów at/mt - Peter - 09-21-2017 OMG ile tu mądrości. Ja już wolę Makukrak jak Ty o gołych babach rozprawiasz |