03-28-2010, 20:54
moze tak drobne sprostowanie, teraz ogromna wiekszosc samolotow to odrzutowce ktore wlasnie lataja na nafcie zwanej inaczej kerozyna ktora ma MON 15 oktanow a RON ok 25 oktanow(mon i ron sa stosowane w odpowiednio w usa i w europie), to jest to paliwo jet o ktorym pisales w konfiguracjach z dodatkami dla wojska, dla lotnictwa cywilnego w formie czystej
troche przesadzilem bo samoloty smiglowe lataja na avgas ktore jest zwyklym paliwem z dodatkami podnoszacymi liczbe oktanowa(izooktan) w okolice 100, lecz niema sie co podniecac jesli ktos mowi ci ze leje paliwo lotnicze o liczbie oktanowej 105 czy 120 bo w praktyce ma to wlasciwosci bliskie paliwu 98 gdyz 1. liczba oktanowa jest obliczona inaczej 2. to paliwo jest przeznaczone do latania na wysokosciach z niedoborem tlenu i przy bardzo nikich temperaturach i tam dopiero ma zastosowanie..., tutaj na lądzie moze sie okazac ze pogorszy parametry pracy silnika a nawet doprowadzi do jego uszkodzenia...
sorry za ot, ale nalezalo to wyjasnic bo duzo krazy mitow na temat cudownych wlasciwosci paliw lotniczych
troche przesadzilem bo samoloty smiglowe lataja na avgas ktore jest zwyklym paliwem z dodatkami podnoszacymi liczbe oktanowa(izooktan) w okolice 100, lecz niema sie co podniecac jesli ktos mowi ci ze leje paliwo lotnicze o liczbie oktanowej 105 czy 120 bo w praktyce ma to wlasciwosci bliskie paliwu 98 gdyz 1. liczba oktanowa jest obliczona inaczej 2. to paliwo jest przeznaczone do latania na wysokosciach z niedoborem tlenu i przy bardzo nikich temperaturach i tam dopiero ma zastosowanie..., tutaj na lądzie moze sie okazac ze pogorszy parametry pracy silnika a nawet doprowadzi do jego uszkodzenia...
sorry za ot, ale nalezalo to wyjasnic bo duzo krazy mitow na temat cudownych wlasciwosci paliw lotniczych