Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Przełożenia skrzyni biegów at/mt
#1
Witam, witam i o zdrowie pytam.

Jako że odkąd mam swoją ukochaną Legendę wciąż mam dziwne wrażenie że katalog oszukuje(strasznie zaniża osiagi) lub też licznik w aucie kłamie, pokusiłem się o próbę policznia prędkości przy danych obrotach silnika, tak więc:

91-95 Coupe/Sedan Type I auto:
Gear Ratio
1 2.480
2 1.450
3 0.970
4 0.630
F 4.370

91-95 Coupe/Sedan Type 1 5spd:
Gear Ratio
1 2.940
2 1.690
3 1.060
4 0.770
5 0.580
F 4.370

93-95 COUPE Type II auto:
Gear Ratio
1 2.450
2 1.450
3 0.940
4 0.630
F 4.490

93-95 COUPE Type II 6spd
Gear Ratio
1 2.937
2 1.692
3 1.151
4 0.868
5 0.682
6 0.521
F 4.491

94-95 GS sedan Type II auto:
Gear Ratio
1 2.450
2 1.450
3 0.940
4 0.630
F 4.370

94-95 GS sedan Type II 6spd:
Gear Ratio
1 2.937
2 1.692
3 1.151
4 0.868
5 0.682
6 0.521
F 4.370

To są przełożenia poszczególnych biegów jak i przełożenie główne.
Aby wiedzieć ile razy silnik musi obrócić aby obróciło się koło trzeba pomnożyć jedno przez drugie.

Tj. W przypadku AT type I i IV biegu

0,630x4,370

Wynik to 2,7531 (tyle obrotów silnika przypada na obrót koła)

Jedziemy dalej, teraz policzymy obwód koła Szczęśliwy

Potrzebne dane to:

-rozmiar felgi
-rozmiar opony (przyjmuje 16/55/205)
-wiedza że cal to 25,4cm

A więc: 16x25,4+2(55%x205)=406,4+225,5=631,9
Wrzucamy to do wzoru 2xPIxR i wychodzi obwód koła w naszym aucie, tutaj to dokładnie 198,41

Jak już tyle wiemy to teraz z górki Szczęśliwy

Policzmy z proporcji bo łatwiej

2,75 obr silnika - 198,41mm pokonanej drogi
6300obr. - X. mm pokonanej drogi

Czyli 1​249​983:2,75=454​539,273 (tyle mm na minutę przy 6300obr silnika)

Dzielimy na 100000 zeby przejść na km, wychodzi 4,54km/min mnożenie x 60 żeby wskoczyć na km/h

I wychodzi że na IV biegu w AT przy 6300obr/min teoretycznie ka7 powinna iść 272,4km/h

Analogicznie manual 296,43

I tutaj pytanie co źle liczę, lub co źle rozumiem Zdezorientowany
Bo gdzieś jest babol tylko nie wiem gdzie a to matematyka podstawówkowa...
Odpowiedz
#2
Pierwsze bledne zalozenie to styk punktowy kola z podlozem, nawet w pelni stalowe kola takiego nie posiadaja. Druga rzecz w przypadku automatu to poslizg na sprzegle, tam tez trzeba uwzglednic przelozenie.
Odpowiedz
#3
Brakuje praw fizyki: opory powietrza i współczynnik aero auta.
Odpowiedz
#4
To nie ma zwiazku z kinematyka, tutaj masz dobra pozycje, ktora to tlumaczy.
http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/1456/Te...dowych.pdf
Rozdzial drugi, poslizg kola.
Odpowiedz
#5
Dzięki Maku, zapoznam się z lekturą.

Sova, opory powietrza, tarcie itp. Spowoduje że silnik nie osiągnie maks. obrotów bo moment oborotowy nie jest większy od oporów.
To chyba jedna z zasad dynamiki:
"jeżeli na ciało nie działają żadne siły lub siły się równoważą, ciało pozostaje w spoczynku lub porusza się ruchem jednostajnym prostoliniowym"
 Jeżeli silnik osiąga dane obr. Tj. Np. 6300obr/min różnica miedzy prędkością teoretyczną a tą w praktyce to wynik (tak mi się wydaje) błędów pomiarowych i "poślizgów" na skrzyni biegów i na styku koło asfalt. Dokładnie tak jak napisał Maku

Jeżeli gdzieś się mylę lub uprawiam herezje to mówcie, piszcie. Staram się temat ogarnąć na logikę.
Odpowiedz
#6
Opory i straty to tak jak napisales bilans energetyczny, wiec dokladnie tak jak mowisz, dany moment, zwlaszcza na najwyzszym biegu nie bedzie w stanie ich pokonac i nie rozkreci silnika. Sam chwile musialem zastanowic sie nad kwestia kinematyki,ale mysle ze lektura tej ksiazki rozwieje wszelkie watpliwosci. Tam wspominaja o efekcie falowym pochodzacym z cyklicznego odksztalcania opony, ktory nasila sie przy duzej czestotliwosci obrotow i to ma pewnie kluczowe znaczenie. Do tego dochodzi niedoskonalosc powierzchni jaka jest droga, a kazda taka nierownosc bedzie nasilac te poslizgi, zwlaszcza przy duzych predkosciach.
Odpowiedz
#7
OMG ile tu mądrości.
Ja już wolę Makukrak jak Ty o gołych babach rozprawiasz Oczko
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości