Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Luźne teoretyczne dywagacje techniczno-fantastyczne o c32a
#2
Że tak sobie pozwolę zacznę temat który sam rzuciłem, liczę na sugestie i korekty jak posadzę jakiegoś epickiego babola  Szczęśliwy

A więc współczynnik "rod to stroke" jest czymś bardzo ciekawym, mówi nam o stosunku długości korowodu do skoku tłoka.

   

Powszechnie uważa się że idealnym kompromisem jest właśnie stosunek 1.75
Który to gwarantuje z jednej strony odpowiednio dużo czasu na napełnienie cylindra mieszanką z drugiej strony pozwala na osiągnięcie naprawdę wysokich obrotów silnika.

Ale co z naszym poczciwym c32a ? No właśnie, tu zaczyna się dość ciekawie  Szczęśliwy
Bardzo trudno znaleźć informacje na temat dlugosci korbowodu i skoku tłoka, w czeluściach internetu znalazłem kilka info...

A więc, długość korbowodu to aż 161mm (liczymy od środka małego i dużego oczka)
A stroke, czyli nasz skok?? Uwaga:  tu są różne dane, jedne mówią o 84mm (co daje stosunek 1,91!!!!! Blizej do scigacza niz do daily )

Lub 94mm ( tu wynik 1,71 i tak rewelacja) słynny b16 hondy Ma 1.74 a ten silnik to legenda.

Trzymając się pierwszej opcji, można powiedzieć jedno, silnik c32a ma bardziej sportowy charakter niz limuzyny.
Dzięki wysokiemu R/S siły działające podczasy pracy tłoka są stosunkowo niewielkie,  Dzięki długim korbowodom, skok jest krótki, prędkość średnia tłoka w cylindrze przy 6200obr/min to raptem 17.36m/s to naprawdę wolno  Zawstydzony

Prędkość tłoka (srednia) obliczamy ze wzoru:


2 * (skok tłoka w mm / 1000) * obr. Silnika / 60 = prędkość tłoka w cylindrze

Dla porównania wyżej wymieniony b16 przy 7000obr osiąga 18.   m/s
                                                             H23 przy 7000obr.             22    m/s
                                                             C32 przy 7000obr.             19,6 m/s
 

co znaczyw że ów serduszko ma potencjał, w dodatku nie byle jaki.

Zakładając ogólną zasadę średniej prędkości tłoka 25m/s mam bezpieczny zakres obrotów do:

Uwaga! 8900obr/min

To już coś, ale cóż nie zawsze może być pięknie  Szczęśliwy

Jest jeszcze jedna rzecz o której warto wiedzieć, czyli skok tłoka a maks. Obroty.

P = S × R ÷ 6

P - prędkość ruchu tłoka (stopy / min)
S - skok tłoka (w calach)
R - obroty

Wzór prosty Amerykański to i ich miary (ściągnięte z streetracing.pl)

Przyjmuje się, że wartością graniczną P jest 4,000 feet/min dla zwykłych I 5,000 dla kutych korb.

Nasz pociwy c32a jak wypada?

No cóż, wypada tak jak wskazuje odcięcie zapłonu a nawet troszkę wyżej czyli
7300obr/min

Lecz na forum acury, ludzie piszą że c32a jest kuty... tzn korby ma kute już w standardzie.  Szczęśliwy

Co znów pozwala kręcić doł silnika do 8900obr/min

Jeżeli to prawda, silnik jest naprawdę rozwojowy. Długie korbowody pozwalają na uniknięcie ryzyka urwania tłoka (małe przyśpieszenia w dolnym i górnym punkcie) krótki skok, umożliwia osiągnięcie naprawdę wysokich obrotów.

Sam blok silnika jest wręcz kosmicznie sztywny. C32a ma niemożliwy patent tzw. "6-bolt main" i jedno jest pewne, to jest najlepsze rozwiazanie jakie może być, powodując że konstrukcja jest praktycznie niezniszczalna.

Wygląda to tak jakby inżynierowie projektowali ten silnik do zupełnie innych celów niż napędzanie limuzyny...
[Obrazek: IMG_20171026_103324.jpg]
Odpowiedz


Wiadomości w tym wątku
RE: Luźne teoretyczne dywagacje techniczno-fantastyczne o c32a - przez Szczebiot - 10-10-2017, 5:10

Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości