Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
przepisy a światła pozycyjne pomarańczowe USDM (front side marker lights)
#1
Cześć,
będzie troche długie ...

chciałem zapytać posiadaczy Acury - czy "przejdę" przegląd z pomarańczowymi światłami pozycyjnymi tymi z przodu: "front side marker" (świecą one ze światłami pozycyjnymi przednimi białymi)?
W załączniku lampa zespolona z manuala Acura Coupe 1991.

Pytam o to gdyż wiem, że przepisy od maja 2009r się zmieniły i obowiązuje zakaz używania (nie posiadaniaUśmiech!) świateł przednich żółtych pozycyjnych:

https://www.motofakty.pl/artykul/beda-ma...iatla.html

Z tego co wyczytałem samochody z takimi lampami nie przechodzą przeglądu w PL. Jednak wg mnie są to światła pozycyjne boczne, które są dozwolone przepisami gdyż:


§ 12. 1. Pojazd, z zastrzeżeniem ust. 2, wyposaża się w następujące światła zewnętrzne:
...
16) pozycyjne boczne — pojazd samochodowy i przyczepa, których długość przekracza 6 m (długość przyczepy powinna być liczona razem z dyszlem).

... ale w dalszej części ustawodawca pozwala używać je w samochodzie osobowym, t.j. mniejszym niż 6m długości:

3.Ponadto dopuszcza się wyposażenie w następujące światła:
...
8) pozycyjne boczne pojazd u innego niż wymieniony w ust . 1 pkt 16;


Dlaczego uważam , że są to światłą boczne? Też z przepisów:

§13.1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:
...
2) osie świateł sygnalizacyjnych powinny być równoległe do płaszczyzny jezdni, osie świateł odblaskowych bocznych i   pozycyjnych bocznych powinny być ponadto prostopadłe do podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu, a osie pozosta - łych świateł sygnalizacyjnych równoległe do tej płaszczyzny; dopuszcza się odchylenia od powyższych kierunków nie większe niż 3°;

Wg manuala żarówki tej lampki pozycyjnej (klosze też) są umiejscowione prostopadle do podłużnej osi pojazdu.

źródło:
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/downlo...162022.pdf

kuba














Jednak wydaje mi się, że przepisy powiz Acury W obliczu obowiązujących przepisów:

http://wordzamosc.ministerstwonaukijazdy...samochodu/

wydaje mi się wiem czy dobrze myślę ale wielu jednak według mnie mi się, że w wypadku w/w lamp Acury pomarańczowa część (czyli skrajna) stanowi oświetlenie boczne (czyli), które przecież przepisy dopuszczają:
Odpowiedz
#2
Kwestia Stacji Diagnostyki, według przepisów to raczej nie powinna przejść, ale wiadomo diagności często przymykają oko na takie rzeczy.
Odpowiedz
#3
Update:

Niestety w związku z zaostrzeniem przepisów dot. badań technicznych pojazdów diagnosta wytłumaczył mi, że "już nikt nie podbije reflektorów niesymetrycznych czyli US". Nawet jeśli by je wyregulować ręcznie by P świecił niżej, niż L, czyli podobnie do europejskich.

Jeśli chodzi o światła "pozycyjne boczne" to fakt, że w autach z USA (Acura) świecą one w zasadzie w osi prostopadłej do "podłużnej płaszczyzny pojazdu" dopuszcza ich używanie wg Pana diagnosty, jednak twierdzi on, że "maja one barwę pomarańczową..." i ma rację bo w Acurze KA8 ich klosze są pomarańczowe. W przepisach PL (link powyżej) dopuszcza się jednak "kolor żółty selektywny" . Swoją drogą nigdzie nie znalazłem co to za barwa, przypuszczam, że to stare żarówki włoknowe albo halogeny z żółtymi kloszami.

Na to zapytałem Pana diagnosty, w jaki sposób dopuszcza auto, w którym kierunkowskazy z białym kloszem, mają chińskie żarówki, i w efekcie kierunkowskaz swieci ... prawio na biało ? Odpowiedział, że dopuszcza, gdyż "większość samochodów tak ma, i co miałby niby każdemu kazać wymieniać żarówki..."?

Jak widać prawo drogowe w Polsce to piękna teoria, w praktyce ta teoria jest ... inna. Nie wiem jak można mylić z kierunkowskazem pomarańczowe światło pozycyjne (obrysowe, "tzw. side marker light") prostopadłe do osi pojazdu skoro nie przeszkadzają białe kierunkowskazy.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości