Ocena wątku:
  • 0 głosów - średnia: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
KB1. Samoczynna zmiana biegów w trybie M
#21
(07-23-2021, 21:34 )haji napisał(a): Jeszcze mam jedno pytanie, jaki masz poziom oleju w skrzyni?

Jeżeli chodzi o olej to jego poziom jest w normie, tzn nawet delikatnie ponad stan. Trudno tak idealnie mi powiedzieć ale tak milimetr do dwóch ponad stan na bagnecie. 
Wymieniany był ok rok temu w ASO Hondy (tak, szarpnąłem sie  Język  ). Obecnie po wymianie przepracowal ok 7,5 tys kilometrów więc praktycznie niewiele.
Odpowiedz
#22
Hmm … jako że na razie trudno o jakąś diagnozę na temat - dlaczego w moim KB1 biegi same potrafią się zmieniać "do góry" w trybie M? - stwierdziłem że udam się do ASO, a nóż mają bardziej rozbudowany HDS niż znajomy który już raz się z tą moją skrzynią bawił. 


I właśnie w tym tygodniu na takiej wizycie w ASO byłem. Przedstawiłem temat i już jako jedno z pierwszych pytań usłyszałem:
"Czy w trakcie jazdy w trybie D kontrolka D miga?".
Więc odpowiedziałem jak się sprawy mają tzn., w trybie D skrzynia raczej pracuje tak jak powinna. Podczas normalnej jazdy i średnio dynamicznej nic nie miga. Przy bardzo dynamicznej (praktycznie but w podłogę) zdarzyło się że były pojedyncze, chwilowe przypadki mrugnięcia, tak ze 2-3 razy zauważyłem (przynajmniej odkąd zacząłem zwracać na to uwagę), ale tak w trakcie codziennej jazdy mrugania nie ma. Przedstawiłem też dokładnie sprawę jak skrzynia zachowuje się w manualnym trybie, kiedy i w jakich okolicznościach sama przełącza biegi, no i kiedy symbole biegu mrugają przed samoczynną zmianą przełożenia. Panom z ASO trudno jednak było z tego opisu coś  wywnioskować więc dali mi mechanika abym z nim chwilę pojeździł. Korzystając z pobliskiej trasy szybkiego ruchu oraz po wypracowaniu sobie dogodnych warunków, aby nikomu chwilowym piratowaniem życia nie uprzykrzać, pogoniłem trochę auto. Jako że Legend początkowo zachowywał się ok i szedł do odcięcia bez problemu musiałem kilkakrotnie postarać się o dogodne warunki. Siłą rzeczy kręcąc silnik do granicy czerwonego pola na 3 biegu zafundowałem mechanikowi dodatkowe wrażenia gdyż wszyscy wiemy przy jakich prędkościach kończy się w KB1 3 bieg.
Aż wreszcie stało się ,... w pewnym momencie, jednak przy wyższych obrotach niż bywało wcześniej, bo w okolicy 5,5 tys rpm, ikona 3-ki mrugnęła i samoczynnie wskoczyła 4-ka. Potem to samo zademonstrowałem z 2 na 3, a nawet z 1 na 2 (tu już zmieniło się przy ok 6 tyś rpm).
Po wzrokowej obserwacji tego zjawiska przez mechanika wróciłem z nim do warsztatu i auto zostało podpięte pod komputer. Wynik diagnostyki serwisowym HDSem …, - zero, kompletne zero błędów. Nic komputer nie znalazł. 

Panowie nie byli w stanie wyjaśnić co to może być. Olej oryginalny, poziom w normie, z przepracowaniem raptem 7,5 tys km od wymiany, wg kompa zero błędów od skrzyni a mechanik na własne oczy widział co się dzieje. Jedynie co mi doradzono to jeździć i obserwować bo bez żadnego błędu lub konkretnej awarii nie są w stanie nic zdiagnozować. Pytałem o ewentualne uślizgi sprzęgła, czy wtedy komputer by coś pokazał? Z tego co zrozumiałem to samego ślizgania by nie zakomunikował ale ewentualnie jakieś problemy z niezgodnością obrotów wału z obrotami skrzynia czy jakoś tak. 

Moje osobiste spostrzeżenia są takie że zjawisko występuje po dłuższej jeździe i nasila się wraz z tym im bardziej dynamicznie się jeździ.
Więc jedyne co mi do głowy przychodzi to jakieś "przegrzewanie się czegoś". Tylko czy wtedy nie powinno wywalić jakiegoś błędu? Jeżeli chodzi o samą temperaturę płynu chłodzącego to jest ciągle (mimo ostatnich upałów) w normie, tzn. pi razy drzwi tak ze 2-3 mm poniżej połowy skali. Jedyne co zwraca moją uwagę to dość częste włączanie się wentylatora chłodnicy (bez włączonej klimy oczywiście). Wiem że jest ostatnio gorąco ale praktycznie każde parkowanie kończy się włączeniem wentylatora. Nie żebym jakoś długo parkował po prostu wjadę na miejsce, załóżmy że chcę jeszcze zrobić korektę, lewarek od biegów raz na R i za moment spowrotem D i już wentylator zasuwa. Nie wiem czy większe piece pod maską tak mają czy nie ale jak dla mnie to wentylator chłodnicy włącza się zaskakująco często. Pisałem o tym w innym temacie ale nikt nie odniósł się do mojego pytania. No ale tak czy siak jest to układ chyba raczej od silnika a tu jest mowa o skrzyni więc pytanie czy ten olej od skrzyni nie nagrzewa się za bardzo i może komputer, aby nie obciążać mechanizmów, sam przełączy bieg? Oczywiście tak amatorsko gdybam ale nawet gdyby takie coś było, to czy komputer nie powinien wtedy pokazać błędu od nadmiernej temperatury oleju od skrzyni. Wiem że HDSem można sprawdzić tą temp. 

Tak więc obecnie jestem w punkcie zero tzn. auto niby jeździ ale ma ograniczenia co do wprowadzania go w bardziej ekstremalne prędkości. Ktoś powie że ogranicznik w sam raz na obecne plany  rządu w kwestii zaostrzenia kar za piratowanie Duży uśmiech ale akurat nie mam zamiaru piratować. Chciałbym po prostu aby wszystko działało tak jak powinno. 
Tymczasem sytuację mam taką że skoro nie ma konkretnej diagnozy to remontu nie chcę zaczynać aby nie zrobić gorzej tym bardziej że remont automatu to już spore sumy. 

[Może w tym miejscu ktoś ma doświadczenie ile taki remont może kosztować?] 

Jednak w sytuacji gdyby było jasne że to czy to jest zrypane to wtedy ok - remont i po wypłaceniu paru tysiaków wiem co mam. Kupowanie używki za kilka tysiaków, której historia też może być różna jakoś do mnie nie mówi bo zaraz też może wymagać remontu jak źle trafisz. 
Więc póki co pozostaje jeździć aż do czasu jak faktycznie coś konkretnego da znać o sobie bo w zasadzie na co dzień to aż tak nie przeszkadza. Prawdopodobnie gdyby nie sytuacja z wyprzedzaniem na autostradzie z wykorzystaniem trybu M sprzed nieco ponad miesiąca, to do dzisiaj o takim zachowaniu skrzyni zapewne bym nie wiedział. 

Jednak tematu nie zamykam, być może znajdzie się ktoś kto miał, ma lub będzie (nikomu nie życzę) mieć taki przypadek i podzieli się sugestiami lub sposobami na rozwiązanie problemu.
Odpowiedz
#23
Ja bym się nie doszukiwał problemu.
Niemniej może w poniższej wklejce z manuala coś znajdziecie jak nie w temacie sekwencji to innym dotyczącym A/T.

Usuwanie usterek wg objawów układu A/T

Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Po włączeniu zapłonu (II) kontrolka D włącza się i pozostaje włączona przy ustawieniu dźwigni zmiany biegów na dowolnym biegu lub nie zapala się wcale.

• Błąd linii komunikacyjnej F-CAN


• Uszkodzony moduł zestawu wskaźników


• Wadliwe działanie PCM


• Sprawdzić, czy występują kody DTC dot. linii komunikacyjnej F-CAN.


• Sprawdzić linię komunikacyjną F-CAN, korzystając z funkcji samodiagnostyki modułu zestawu wskaźników.


• Sprawdzić obwód uruchamiania kontrolki w module zestawu wskaźników, korzystając z procedury samodiagnozy modułu zestawu wskaźników.



Wskaźnik położenia dźwigni A/T nie włącza się kiedy dźwignia zmiany biegów znajduje się w tym położeniu

• Błąd linii komunikacyjnej F-CAN


• Uszkodzony moduł zestawu wskaźników


• Wadliwe działaniePCM


• Wadliwe działanie czujnika wyboru zakresu przełożeń


• Sprawdzić, czy występują kody DTC dot. linii komunikacyjnej F-CAN.


• Sprawdzić linię komunikacyjną F-CAN, korzystając z funkcji samodiagnostyki modułu zestawu wskaźników.


• Sprawdzić obwód uruchamiania kontrolki w module zestawu wskaźników, korzystając z procedury samodiagnozy modułu zestawu wskaźników.


• Sprawdzić czujnik wyboru zakresu przełożeń.



Dźwignia zmiany biegów nie działa

• Błąd linii komunikacyjnej F-CAN


• Uszkodzony moduł zestawu wskaźników


• Wadliwe działaniePCM


• Wadliwe działanie czujnika wyboru zakresu przełożeń


• Sprawdzić, czy występują kody DTC dot. linii komunikacyjnej F-CAN.


• Sprawdzić linię komunikacyjną F-CAN, korzystając z funkcji samodiagnostyki modułu zestawu wskaźników.


• Sprawdzić obwód uruchamiania kontrolki w module zestawu wskaźników, korzystając z procedury samodiagnozy modułu zestawu wskaźników.


• Sprawdzić czujnik wyboru zakresu przełożeń.



Po naciśnięciu przełącznika zmiany biegu na wyższy (+) na kole kierownicy, w położeniu M, nie następuje zmiana biegu na wyższy

Usterka przełącznika zmiany biegu na wyższy (+) na kole kierownicy

Sprawdzić przełącznik zmiany biegu na wyższy (+) na kole kierownicy.


Po naciśnięciu przełącznika zmiany biegu na niższy (−) na kole kierownicy, w położeniu M, nie następuje zmiana biegu na niższy

Usterka przełącznika zmiany biegu na niższy (−) na kole kierownicy

Sprawdzić obwód przełącznika zmiany biegu na niższy (−) na kole kierownicy.


Nie można przesunąć dźwigni zmiany biegów z położenia P przy wciśniętym pedale hamulca.

Usterka blokady zmiany biegów w układzie blokady kluczyka i dźwigni zmiany biegów

Sprawdzić układ blokady kluczyka i dźwigni zmiany biegów - obwód układu blokady dźwigni zmiany biegów.


Nie można przestawić zapłonu z położenia ACC (I) w położenie LOCK (0) (kluczyk włożony, dźwignia zmiany biegów w położeniu P).

Usterka w układzie blokady kluczyka (układ blokady kluczyka i dźwigni zmiany biegów)

Sprawdzić układ blokady kluczyka i dźwigni zmiany biegów - obwód układu blokady kluczyka.











Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Silnik pracuje, ale samochód nie rusza na żadnym biegu

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

Niski poziom ATF

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zużyte połączenie linki zmiany biegów i skrzyni biegów lub zużyty pancerz

Zakleszczona lub zużyta pompa ATF

Zablokowany zawór regulacyjny lub zużyta sprężyna

Zatkany filtr zgrubny ATF

Zużyty lub uszkodzony wałek główny

Zużyte lub uszkodzone koła przekładni głównej

Uszkodzony mechanizm parkowania

Wadliwe zmontowanie skrzyni biegów i silnika

Rozłączone półosie

• Sprawdzić poziom ATF, przewody chłodnicy ATF oraz poluzowane połączenia. W razie potrzeby wyczyścić przewody chłodnicy ATF.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.


• Nieprawidłowe ustawienie pompy ATF i obudowy przekładni hydrokinetycznej może prowadzić do zakleszczenia pompy ATF. Najczęstsze objawy to hałas związany z obrotami oraz dźwięki o wysokiej częstotliwości.


• Sprawdzić ciśnienie w przewodzie.


• Sprawdzić, czy filtr zgrubny ATF nie jest zabrudzony. Jeżeli filtr siatkowy jest zatkany, odszukać uszkodzone podzespoły powodujące zabrudzenia.


• Sprawdzić, czy koła satelitów mechanizmu różnicowego nie są zużyte. Jeśli koła satelitów mechanizmu różnicowego są zużyte, należy wymienić mechanizm różnicowy, filtr siatkowy ATF i dokładnie wyczyścić skrzynię biegów oraz chłodnicę i przewody. Wymienić przekładnię hydrokinetyczną.


• Należy uważać, aby podczas wymiany głównych łożysk kulkowych nie uszkodzić obudowy przekładni hydrokinetycznej. Do uszkodzenia pompy ATF może dojść również w trakcie dokręcania obudowy zaworów głównych. Jeśli to nie zostanie wykryte, może dojść do zakleszczenia pompy ATF. Należy stosować odpowiednie narzędzia.


• Uszczelniacz wałka głównego należy umieścić równo z obudową przekładni hydrokinetycznej. Jeśli zostanie wciśnięta w obudowę przekładni hydrokinetycznej do samego dołu, zablokuje kanał powrotny, powodując uszkodzenie.



Pojazd rusza w położeniu dźwigni R, ale nie rusza w położeniu D, D3 lub na 1. biegu w położeniu M

1.

2.

3.

Uszkodzony akumulator 1. biegu

Zużyte lub uszkodzone koła pośrednie

Uszkodzone sprzęgło 1. biegu

• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 1. biegu.


• Sprawdzić wałek dodatkowy oraz zespół sprzęgła/sprzęgła blokującego 1. biegu pod kątem zużycia i uszkodzenia.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową i górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.












Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Pojazd rusza w położeniu dźwigni D, D3 i R, ale nie rusza na 1. biegu w położeniu M

1.

2.

Uszkodzony akumulator blokujący 1. biegu

Uszkodzone sprzęgło blokujące 1. biegu

• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła blokującego 1. biegu.


• Sprawdzić wałek dodatkowy oraz zespół sprzęgła/sprzęgła blokującego 1. biegu pod kątem zużycia i uszkodzenia.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.



Pojazd rusza w położeniu dźwigni D, D3 i R, ale nie rusza w położeniu M na 2. biegu

1.

2.

Uszkodzony akumulator 2. biegu

Uszkodzone sprzęgło 2. biegu

• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 2. biegu.


• Sprawdzić wałek dodatkowy i zespół sprzęgła 2. biegu pod kątem zużycia i uszkodzenia.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.



Pojazd rusza w położeniu dźwigni D, D3 i M, ale nie rusza w położeniu R (albo rusza w położeniu R do przodu)

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Zablokowany wałek widełek zmiany biegów

Uszkodzony zawór modulatora

Uszkodzony zawór CPC biegu wstecznego

Uszkodzony akumulator 5. biegu

Uszkodzone sprzęgło 5. biegu

Zużyte lub uszkodzone koła wstecznego biegu

• Sprawdzić ciśnienie liniowe oraz ciśnienie sprzęgła 5. biegu.


• Sprawdzić, czy nie brakuje śruby widełek zmiany biegów w wałku widełek zmiany biegów.


• Sprawdzić, czy filtr zgrubny ATF nie jest zabrudzony. Jeśli filtr zgrubny ATF jest zatkany drobinami stali lub aluminium, sprawdzić pompę ATF. Jeśli pompa ATF jest sprawna, odszukać uszkodzone podzespoły powodujące zabrudzenia. Jeśli przyczyna zabrudzenia nie zostanie ustalona, należy wymienić przekładnię hydrokinetyczną.


• Sprawdzić sfazowanie zębów koła przesuwki biegu wstecznego oraz skosy zazębienia koła wałka napędowego 5. biegu i biegu wstecznego. W razie zużycia lub uszkodzenia kół i przesuwki biegu wstecznego wymienić je. Jeśli ze skrzyni biegów dobiegają odgłosy klikania, tarcia lub warkotu, wymienić również koło 5. biegu wałka głównego, koło pośrednie biegu wstecznego oraz koło 5. biegu wałka napędowego.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.












Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Słabe przyspieszanie; szarpanie podczas ruszania w położeniach D i R; wysoka prędkość poślizgu w położeniu R

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Niski poziom ATF

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zakleszczona lub zużyta pompa ATF

Zablokowany zawór regulacyjny lub zużyta sprężyna

Zatkany filtr zgrubny ATF

Uszkodzenie zaworu zwrotnego przekładni hydrokinetycznej

• Sprawdzić poziom ATF, przewody chłodnicy ATF oraz poluzowane połączenia. W razie potrzeby wyczyścić przewody chłodnicy ATF.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.


• Sprawdzić ciśnienie w przewodzie.


• Sprawdzić, czy filtr zgrubny ATF nie jest zabrudzony. Jeżeli filtr siatkowy jest zatkany, odszukać uszkodzone podzespoły powodujące zabrudzenia.


• Nieprawidłowe ustawienie pompy ATF i obudowy przekładni hydrokinetycznej może prowadzić do zakleszczenia pompy ATF. Najczęstszym objawem jest tykający odgłos proporcjonalny do obrotów silnika oraz dźwięki o wysokiej częstotliwości.


• Należy uważać, aby podczas wymiany głównych łożysk kulkowych nie uszkodzić obudowy przekładni hydrokinetycznej. Do uszkodzenia pompy ATF może dojść również w trakcie dokręcania obudowy zaworów głównych. Jeśli to nie zostanie wykryte, może dojść do zakleszczenia pompy ATF. Należy stosować odpowiednie narzędzia.



Słabe przyspieszanie; szarpanie podczas ruszania w położeniach D, D3 i R; wysoka prędkość poślizgu w położeniu D i D3

1.

2.

Uszkodzony akumulator 1. biegu

Uszkodzone sprzęgło 1. biegu

• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 1. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.



Słabe przyspieszanie; szarpanie podczas ruszania w położeniach D, D3 i R; wysoka prędkość poślizgu w położeniu R

1.

2.

3.

4.

5.

Uszkodzony elektrozawór C zmiany biegów

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Uszkodzony zawór CPC biegu wstecznego

Uszkodzony akumulator 5. biegu

Uszkodzone sprzęgło 5. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki. Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod względem zakleszczenia.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 5. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.












Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Słabe przyspieszanie; szarpanie podczas ruszania w położeniach D5, D4, D3 i R; niska prędkość poślizgu

1.

2.

3.

4.

5.

Uszkodzony elektrozawór D zmiany biegów

Uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe przekładni hydrokinetycznej

Mała moc wyjściowa silnika

Uszkodzony tłok sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

Uszkodzony zawór włączania blokady

Sprawdzić, czy nie doszło do zakleszczenia zaworu blokady w obudowie.


Wibracje silnika na biegu jałowym

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Niski poziom ATF

Uszkodzony elektrozawór sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

Uszkodzona tarcza napędowa lub nieprawidłowo zmontowana skrzynia biegów

Mała moc wyjściowa silnika

Uszkodzony tłok sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

Zakleszczona lub zużyta pompa ATF

Uszkodzony zawór włączania blokady

• Wyregulować poduszki silnika i skrzyni biegów.


• Sprawdzić poziom ATF, przewody chłodnicy ATF oraz poluzowane połączenia. W razie potrzeby wyczyścić przewody chłodnicy ATF.



Samochód rusza, gdy dźwignia jest w położeniu N

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

Nadmiar ATF

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony zawór nadmiarowy

Uszkodzony zawór sterujący smarowaniem

Uszkodzone sprzęgło blokujące 1. biegu

Uszkodzone sprzęgło 1. biegu

Uszkodzone sprzęgło 2. biegu

Uszkodzone sprzęgło 3. biegu

Uszkodzone sprzęgło 4. biegu

Uszkodzone sprzęgło 5. biegu

Nieprawidłowy luz płytki końcowej sprzęgła

Zakleszczone, zużyte lub uszkodzone łożysko igiełkowe

Zakleszczona, zużyta lub uszkodzona podkładka oporowa

• Sprawdzić poziom ATF i w razie potrzeby spuścić nadmiar.


• Sprawdzić ciśnienie wszystkich sprzęgieł.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.












Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Opóźniona zmiana biegu po przełączeniu z położenia N do D lub D3 albo nadmierne wstrząsy podczas przełączania biegów

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

16.

17.

18.

19.

20.

Uszkodzony elektrozawór C zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór A sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór B sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zużyte połączenie linki zmiany biegów i skrzyni biegów lub zużyty pancerz

Uszkodzony czujnik prędkości wałkawejściowego (głównego)

Uszkodzony czujnik prędkości wałka wyjściowego (napędowego)

Uszkodzony czujnik temperaturyATF

Uszkodzony zawór A CPC

Uszkodzony zawór B CPC

Zakleszczony zawór C CPC

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony zawór C zmiany biegów

Uszkodzony zawór E zmiany biegów

Uszkodzony serwozawór sterujący

Uszkodzony akumulator 1. biegu

Zablokowana 1. kulka zwrotna

Zablokowana kulka zaworu jednokierunkowego

Uszkodzone sprzęgło 1. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 1. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.



Opóźniona zmiana biegów po przełączeniu z położenia N do R lub nadmierne wstrząsy podczas przełączania biegów

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15.

Uszkodzony elektrozawór C zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór B sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zużyte połączenie linki zmiany biegów i skrzyni biegów lub zużyty pancerz

Uszkodzony czujnik prędkości wałkawejściowego (głównego)

Uszkodzony czujnik prędkości wałka wyjściowego (napędowego)

Uszkodzony czujnik temperaturyATF

Zablokowany wałek widełek zmiany biegów

Zakleszczony zawór C CPC

Uszkodzony zawór CPC biegu wstecznego

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony zawór E zmiany biegów

Uszkodzony akumulator 5. biegu

Uszkodzone sprzęgło 5. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 5. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.












Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Przekładnia nie zmienia biegów

1.

2.

3.

Uszkodzony czujnik prędkości wałkawejściowego (głównego)

Uszkodzony czujnik prędkości wałka wyjściowego (napędowego)

Uszkodzony zawór modulatora

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić ciśnienie w przewodzie.



Nieprawidłowe przełączanie biegów: brak zmiany biegów w położeniach D i D3; pojazd rusza na 5. biegu

1.

2.

Uszkodzony elektrozawór B zmiany biegów

Uszkodzony zawór B zmiany biegów

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.



Nieprawidłowe przełączanie biegów: brak zmiany biegów z 2. biegu w położeniu M; pojazd rusza na 4. biegu

1.

2.

Uszkodzony elektrozawór B zmiany biegów

Uszkodzony zawór B zmiany biegów

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.



Nieprawidłowe przełączanie biegów: brak zmiany biegów w położeniu D, D3 oraz z 1. biegu w położeniu M; pojazd rusza na 3. biegu

1.

2.

Uszkodzony elektrozawór A zmiany biegów

Uszkodzony zawór A zmiany biegów

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.



Nieprawidłowe przełączanie biegów: brak zmiany biegów z 2. biegu w położeniu M; pojazd rusza na 1. biegu

1.

2.

Uszkodzony elektrozawór A zmiany biegów

Uszkodzony zawór A zmiany biegów

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ring i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.



Nadmierny wstrząs lub szarpanie przy zmianie i redukcji dowolnych biegów

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Uszkodzony elektrozawór A sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony czujnik prędkości wałkawejściowego (głównego)

Uszkodzony czujnik prędkości wałka wyjściowego (napędowego)

Uszkodzony czujnik temperaturyATF

Uszkodzony zawór A CPC

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić O-ringi czujnika.



Nadmierny wstrząs lub szarpanie przy zmianie biegów z 1. na 2. lub przy redukcji biegów z 2. na 1.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

Uszkodzony elektrozawór A sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony wyłącznik ciśnieniowy oleju sprzęgła 2. biegu

Uszkodzony zawór A CPC

Uszkodzony zawór C CPC

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony akumulator 2. biegu

Zablokowana 2. kulka zwrotna

Uszkodzone sprzęgło 2. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić, czy zwężka w złączce czujnika ciśnienia oleju sprzęgła nie jest zatkana. Jeżeli zwężka jest zatkana, wymontować i wyczyścić złączkę.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 1. i 2. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.












Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Nadmierny wstrząs lub szarpanie przy zmianie biegów z 2. na 3. lub przy redukcji biegów z 3. na 2.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

Uszkodzony elektrozawór C zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór B sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju sprzęgła 3.biegu

Uszkodzony zawór B CPC

Uszkodzony zawór C CPC

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony zawór C zmiany biegów

Uszkodzony akumulator 2. biegu

Uszkodzony akumulator 3. biegu

Zablokowana 2. kulka zwrotna

Uszkodzone sprzęgło 2. biegu

Uszkodzone sprzęgło 3. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ringi i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić, czy zwężka w złączce czujnika ciśnienia oleju sprzęgła nie jest zatkana. Jeżeli zwężka jest zatkana, wymontować i wyczyścić złączkę.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 2. i 3. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.



Nadmierny wstrząs lub szarpanie przy zmianie biegów z 3. na 4. lub przy redukcji biegów z 4. na 3.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

Uszkodzony elektrozawór C zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór B sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór A sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony czujnik ciśnienia oleju sprzęgła 4.biegu

Uszkodzony zawór A CPC

Uszkodzony zawór B CPC

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony zawór C zmiany biegów

Uszkodzony akumulator 3. biegu

Uszkodzony akumulator 4. biegu

Uszkodzone sprzęgło 3. biegu

Uszkodzone sprzęgło 4. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ringi i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić, czy zwężka w złączce czujnika ciśnienia oleju sprzęgła nie jest zatkana. Jeżeli zwężka jest zatkana, wymontować i wyczyścić złączkę.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 3. i 4. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.



Nadmierny wstrząs lub szarpanie przy zmianie biegów z 4. na 5. lub przy redukcji biegów z 5. na 4.

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

Uszkodzony elektrozawór C zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór B sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony zawór B CPC

Uszkodzony zawór C CPC

Materiały obce w kryzie płytki oddzielającej

Uszkodzony zawór C zmiany biegów

Uszkodzony zawór E zmiany biegów

Uszkodzony zawór szybkiej redukcji biegów lub krótki zawór szybkiej redukcji biegów

Uszkodzony akumulator 4. biegu

Uszkodzony akumulator 5. biegu

Uszkodzone sprzęgło 4. biegu

Uszkodzone sprzęgło 5. biegu

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić O-ringi i elektrozawór zmiany biegów pod kątem zakleszczenia.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu sterującego ciśnieniem sprzęgieł A/T i sztywne przewody zasilania ATF nie są zużyte lub uszkodzone. Jeżeli elektrozawór sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Sprawdzić ciśnienie sprzęgła 4. i 5. biegu.


• Sprawdzić tłok sprzęgła, zawór zwrotny tłoka sprzęgła i O-ringi. Sprawdzić, czy gniazdo sprężyny nie jest zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić luz między płytką końcową a górną tarczą sprzęgła. Jeżeli luz wykracza poza granice tolerancji, sprawdzić zużycie oraz uszkodzenia tarcz i płytek sprzęgła oraz sprawdzić wysokość płytki falistej sprzęgła. Jeśli tarcze i płytki płaskie są zużyte lub uszkodzone, wymienić tarcze i płytki płaskie jako komplet. Jeśli wysokość płytki falistej wykracza poza granice tolerancji, wymienić płytkę falistą. Jeśli tarcze i płytki nie są zużyte ani uszkodzone, wyregulować luz końcową płytką sprzęgła.















Objaw


Prawdopodobna przyczyna


Uwagi



Hałas ze skrzyni biegów przy ustawieniu dźwigni zmiany biegów na dowolnym biegu

1.

2.

3.

Zakleszczona lub zużyta pompa ATF

Zużyte lub uszkodzone koła pośrednie

Zakleszczona, zużyta lub uszkodzona podkładka oporowa

Nieprawidłowe ustawienie pompy ATF i obudowy przekładni hydrokinetycznej może prowadzić do zakleszczenia pompy ATF. Najczęstsze objawy to hałas związany z obrotami oraz dźwięki o wysokiej częstotliwości.


Samochód nie przyspiesza do prędkości powyżej 50 km/h

Uszkodzone sprzęgło jednokierunkowe przekładni hydrokinetycznej

Wymienić przekładnię hydrokinetyczną.


Wibracje przy ustawieniu dźwigni zmiany biegów w dowolnym położeniu

Uszkodzona tarcza napędowa lub nieprawidłowo zmontowana skrzynia biegów

• Wyregulować poduszki silnika i skrzyni biegów.


• Sprawdzić prędkość poślizgu.



Dźwignia zmiany biegów nie działa płynnie

1.

2.

3.

Uszkodzony lub źle wyregulowany czujnikwyboru zakresu przełożeń

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zużyte połączenie linki zmiany biegów i skrzyni biegów lub zużyty pancerz

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić czujnik wyboru zakresu przełożeń. Jeśli czujnik wyboru zakresu przełożeń jest uszkodzony, należy go wymienić. Jeżeli czujnik wyboru zakresu przełożeń nie jest prawidłowo wyregulowany, wyregulować go i linkę zmiany biegów.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.



Nie można ustawić skrzyni biegów w pozycji P

1.

2.

3.

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zużyte połączenie linki zmiany biegów i skrzyni biegów lub zużyty pancerz

Uszkodzony mechanizm parkowania

• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.


• Sprawdzić, czy zapadka postojowa, wałek sterujący i łącznik dźwigni postojowej nie są zużyte lub uszkodzone. Sprawdzić, czy sworzeń dźwigni wałka sterującego nie jest odłączony od prowadnicy zaworu manualnego.



Nie można wyłączyć sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

1.

2.

3.

4.

5.

6.

Uszkodzony elektrozawór D zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony tłok sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

Uszkodzony zawór włączania blokady

Uszkodzony zawór sterujący blokady

Uszkodzony zawór synchronizacji blokady

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu C sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T nie jest zużyta lub uszkodzona. Jeżeli elektrozawór C sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.



Sprzęgło przekładni hydrokinetycznej nie działa płynnie

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

Uszkodzony elektrozawór D zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony tłok sprzęgła blokady

Uszkodzenie zaworu zwrotnego przekładni hydrokinetycznej

Uszkodzony zawór włączania blokady

Uszkodzony zawór sterujący blokady

Uszkodzony zawór synchronizacji blokady

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu C sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T nie jest zużyta lub uszkodzona. Jeżeli elektrozawór C sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.


• Wyśrodkować wszystkie poduszki silnika.



Nie można włączyć sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Uszkodzony elektrozawór D zmiany biegów

Uszkodzony elektrozawór C sterujący ciśnieniem sprzęgieł A/T

Uszkodzony czujnik prędkości wałkawejściowego (głównego)

Uszkodzony czujnik prędkości wałka wyjściowego (napędowego)

Uszkodzony tłok sprzęgła przekładni hydrokinetycznej

Uszkodzenie zaworu zwrotnego przekładni hydrokinetycznej

Uszkodzony zawór włączania blokady

Uszkodzony zawór sterujący blokady

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić, czy uszczelka elektrozaworu C sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T nie jest zużyta lub uszkodzona. Jeżeli elektrozawór C sterowania ciśnieniem sprzęgieł A/T jest zablokowany, sprawdzić zawory CPC.



Wskaźnik biegu A/T nie sygnalizuje położenia dźwigni zmiany biegów

1.

2.

3.

Uszkodzony lub źle wyregulowany czujnikwyboru zakresu przełożeń

Zerwana lub źle wyregulowana linka zmiany biegów

Zużyte połączenie linki zmiany biegów i skrzyni biegów lub zużyty pancerz

• Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


• Sprawdzić czujnik wyboru zakresu przełożeń. Jeśli czujnik wyboru zakresu przełożeń jest uszkodzony, należy go wymienić. Jeżeli czujnik wyboru zakresu przełożeń nie jest prawidłowo wyregulowany, wyregulować go i linkę zmiany biegów.


• Sprawdzić, czy linka zmiany biegów na dźwigni zmiany biegów i dźwigni skrzyni biegów nie jest luźna.



Szybkościomierz i licznik kilometrów nie działają

Uszkodzony czujnik prędkości wałka wyjściowego (napędowego)

Sprawdzić, czy zapisane zostały kody DTC oraz czy nie są poluzowane złączki.


Silnik nie wchodzi na wysokie obroty, a przekładnia zmienia biegi na wyższe przy małych obrotach (silnik w normalnej temperaturze pracy)

Uszkodzone dźwigienki zaworowe VTEC

Sprawdzić dźwigienki zaworowe silnika.
Odpowiedz
#24
WOW!
 
Peter, co za ogromna encyklopedia informacji. Nie będę cytował tej „składnicy wiedzy” w niniejszej odpowiedzi żeby wątku nie rozciągać ale opis przydatny jeżeli komuś przytrafi się któryś z wymienionych defektów.

Dzięki!!! Przyznaję że po naszym niedogadaniu się, a właściwie niezrozumieniu w pewnym temacie z przed paru miesięcy, raczej nie liczyłem na zainteresowanie tematem z Twojej strony. Chodź bezosobowa forma tekstu wskazuje na przekaz dla ogółu a nie bezpośrednio dla mojego problemu to jednak dzięki.!

Niestety po przeglądnięciu tej encyklopedii nie trafiłem na coś co wiązałoby by się z problemem mojej Hanki.

Jeżeli miałbym się odnieść do stwierdzenia: „Ja bym się nie doszukiwał problemu” - to jednak muszę się doszukiwać i skorygować moją ostatnią opinię z poprzedniego posta, gdzie napisałem że „w codziennym użytkowaniu ta samoczynna zmiana biegów nie przeszkadza”. Jednak przeszkadza, co miałem okazję obserwować dzisiaj:

Przelot krajową 9-ką z Rzeszowa do Radomia. Każdy kto tamtędy śmiga wie że jest to średnio wygodna trasa. W zasadzie na większości odcinków tylko po jednym pasie w każdą stronę co powoduje polowanie na możliwość wyprzedzenia, mnóstwo ograniczeń, szczególnie 70-ek no i praktycznie co chwilę obszar zabudowany. Chcąc jechać w miarę spokojnie to najlepiej trzymać prędkość w okolicy tego co jest wymagane. Oczywiście można i cisnąć jak ktoś lubi zabawę w kotka i myszkę z drogówką, nie mówię że się nie da. Ale dzisiaj wybrałem spokojną technikę jazdy czego dowodem było spalanie na dystansie w sumie ok. 410 km (tam i spowrotem) w zakresie 8.2 l/100km (wow!, sukces ślimaczego tempa Duży uśmiech ). Piszę o tym aby przedstawić fakt że trasę przejechałem spokojnie więc auto (szczególnie skrzynię mam tu na myśli) nie było umęczone. Jednak w drodze powrotnej - ostatnie ok. 30 kilometrów - przejechał już trasą szybkiego ruchu i jak zwykle w ostatnim czasie, korzystając ze sprzyjających warunków i co bardziej pustych odcinków pogoniłem Hankę.

No i ręce opadają!!!  

Przez całą trasę spokojnej jazdy wszystko ok. Zero dziwnych zachowań i jakiegokolwiek migania kontrolek. Nawet jak gdzieś włączyłem M i troszkę mocniej przyspieszyłem to niby wszystko ok. Do czasu gdy na szybszej trasie chciałem trochę pocisnąć. No i gdy depnąłem w trybie D redukcja się odbyła bo poczułem to i sprawdziłem chwilowo w manualu - skrzynia zbiła bieg ok. tzn. na 3-kę (przy około chyba 110-120 km/h). Kolejna próba przy podobnej prędkości już bez sprawdzania biegu, but w podłogę - redukcja była, auto zaczęło się zbierać i w okolicy 150km/h (but w podłodze) bach…, wskoczył kolejny bieg a kontrolka D zaczęła wyraźnie migać natomiast auto jak by nie do końca chciało się rozpędzać (obroty też nie szły w górę gdyby ktoś o ślizganie pytał). Czyli: 3-ka pomimo buta w podłodze nie była wykorzystana do końca a po zmianie na 4-kę zaczęła wyraźnie migać kontrolka. Gdy tylko gaz odpuściłem migania ustało no i siłą rzeczy wskoczyła 5-ka. Porażka Zły . Totalne niewykorzystanie potencjału silnika.

Próba w manualu to już przykry standard tego problemu czyli obroty w okolicy 4,5 – 5 tyś  rpm, miganie ikony wyświetlanego biegu i bach … samoczynna zmiana na wyższy bieg.

Próba „kłótni ze skrzynia” też nic nie daje. Tzn skrzynia sama podbija bieg np. na 4-kę. Ja manetką lub lewarkiem zbijam na 3-kę. Czuć że redukcja jest ale sekunda, dwie i pojawia się mignięcie kontroli z biegiem i bach już 4-ka jest spowrotem zapięta. Chyba ok. 10-ciu razy tak dzisiaj próbowałem i skrzynia za każdym razem podbija sama bieg.
Efekt tego taki że pod maska 3,5 litra a przez to że nie można wykorzystać górnego zakresu obrotów  autem jeździ się jak bym miał pod maska może 1.4 litra. Egzemplarz do jazdy lokalnej bo przy autostradowej to co najwyżej do płynnego rozpędzania do 120 . Defekt psuje radość z jazdy i budzi niepewność przy wyprzedzaniu „da rade wyprzedzić czy znowu zamiesza biegami?”.

Coś jest ewidentnie zrypane. Pewnie trzeba odwiedzić jakiś zakład regeneracji AT bo tam może szybciej goście z autopsji wpadną na jakiś ślad. W ASO to raczej wymieniacze niż mechanicy. Jak im komputer powie co wymienić to dadzą radę. Ale jak trzeba pokombinować to już nie. To właśnie w warsztacie chyba odróżnia mechanika od wymieniacza. O tych pierwszych coraz trudniej.
Odpowiedz
#25
W manualu są gdzieś schematy zmiany biegów dla danego trybu jazdy.
Postaram się poszukać i wrzucić, wtedy będzie można porównać wzorzec z zachowaniem Twojej skrzyni co dobrego speca naprowadzi na problem, który równie dobrze może mieć przyczynę mechaniczną, która wpływa pośrednio na to jak komputer sterujący przerzuca biegi nawet w trybie sekwencyjnym - rodzaj ochrony skrzyni przed przeciągnięciami biegów.
Faktycznie nie powinno to tak wyglądać jak opisałeś powyżej.
Odpowiedz
#26
(08-01-2021, 16:44 )Peter napisał(a): W manualu są gdzieś schematy zmiany biegów dla danego trybu jazdy.
Postaram się poszukać i wrzucić, wtedy będzie można porównać wzorzec z zachowaniem Twojej skrzyni co dobrego speca naprowadzi na problem, który równie dobrze może mieć przyczynę mechaniczną, która wpływa pośrednio na to jak komputer sterujący przerzuca biegi nawet w trybie sekwencyjnym - rodzaj ochrony skrzyni przed przeciągnięciami biegów.
Faktycznie nie powinno to tak wyglądać jak opisałeś powyżej.

Osobiście nie jestem jakimś specjalistą-mechanikiem więc ewntualne schematy pewnie niewiele mi powiedzą ale jeżeli komuś obeznanemu w temacie mogłyby pomóc w postawieniu trafnej diagnozy w temacie "dlaczego moja skrzynia grymasi" to będę wdzięczny za każdą wskazówkę, sugestię i schemat. 

Na chwilę obecną muszę chyba zacząć poszukiwania jakiegoś solidnege serwisu od skrzyń AT. 

Zastanawiają mnie jeszcze dwie rzeczy. Pierwsza to olej w skrzyni. W instrukcji jest wyraźnie napisane że ma być ATF-Z1. Tymczasem na fakturze z dużego serwisu mam wpisany olej ATF-DW1. Zacząłem się zastanawiać czy tutaj gdzieś ASO się nie pomyliło ale wygooglowalem że ATF-DW1 jest nowszym olejem który zastąpił w Hondzie ATF-Z1  i obydwa mogą być stosowane zamiennie. I tak zastanawiam się czy tutaj nie ma jakiegoś zonka, tzn czy tan DW1 to jednak Legendowi nie odpowiada? Skoro komputer mimo tych dziwnych zachowań nie zapisuje błędów a przy spokojnej jeździe skrzynia działa ok to może to ten olej odpowiednio nie współpracuje ze skrzynią przy dynamicznej jeździe? Oczywiście amatorsko gdybam no ale... 

Poza tym jeszcze jedno mnie zastanawia. Podczas ciśnięcia auta z butem w podłodze w trybie D widziałem że w pewnym momencie kontrolka D wyraźnie migała. Po odpuszczeniu gazu migać przestała a skrzynia dobrała sobie bieg. Z tego co wiem to właśnie migająca kontrolka D sygnalizuje problemy ze skrzynią ale w moim przypadku żadne błędy się nie zapisują mimo że miganie się przytrafia w bardziej ekstremalnych momentach jazdy. W związki z tym czy istnieje możliwość  podpięcia kompa tak aby monitorował skrzynię w czasie rzeczywistym, tzn w trakcie jazdy? Może w ten sposób można byłoby wyłapać błąd?
Odpowiedz
#27
DW w pełni zastępuje Z1.
Pytanie czy w ASO na pewno wlali oryginalny DW a nie np.: Ravenol.
Na temat oleju pisałem nie raz i znasz moje zdanie w tym zakresie.
Olej zapewne możesz wymienić sobie sam przy okazji przepłuczesz skrzynię i będziesz miał pewność, że wlałeś oryginał, kupiony np.: w USA albo JPN.
Komputer można podłączyć w trybie rzeczywistym i monitorować na bieżąco parametry auta.
Odpowiedz
#28
(08-02-2021, 18:14 )Peter napisał(a): DW w pełni zastępuje Z1.
Pytanie czy w ASO na pewno wlali oryginalny DW a nie np.: Ravenol.
Na temat oleju pisałem nie raz i znasz moje zdanie w tym zakresie.
Olej zapewne możesz wymienić sobie sam przy okazji przepłuczesz skrzynię i będziesz miał pewność, że wlałeś oryginał, kupiony np.: w USA albo JPN.
Komputer można podłączyć w trybie rzeczywistym i monitorować na bieżąco parametry auta.

Trudno mi tak na już przewertować całe forum i przeanalizować Twoje wszystkie opinie ale ogólnie z tego co chyba kojarzę to temat jest krótki - olej to ma być hondowski oryginalny a dw1 i z1 są w pełni zamienne.
Czy w ASO wlali mi oryginał? Cóż, za rękę ich nie trzymałem i bezpośrednio tego nie widziałem. Wyszedłem z założenia że oryginał. Co najwyżej mogę ich przetestować czy nie leją zamienników typu właśnie wspomniany Revanol ale i tak powiedzą co im pasuje, więc pytanie samo w sobie naiwne.
Zatem jak rozpoznać oryginał? Czy sama etykieta sygnowana logiem Hondy wystarczy, czy też są jeszcze inny jakieś "tajne kody" które świadczą o oryginalności oleju?
Może jakiś przykładowy link do aukcji/oferty z oryginałem.?

Co do podłączenia kompa z możliwością bieżącego monitorowania paramentów to może to właśnie byłaby jakaś metoda. Przy odrobinie czasu muszę skontaktować się ze znajomym który ma HDSa. Może w pierwszej kolejności udało by się tego typu testy przeprowadzić w zakresie prywatnym, z pominięciem ASO. Tylko dziwi mnie ciągle że ewentualne przypadki migania kontroli D nie są zapisywane jako błąd gdzieś w pamięci. Kontrolka miga tylko przy wciśniętym gazie gdy silnik pracuje już powyżej - różnie - 4,5 tyś rpm i wyżej (nie ma stałej reguły na wartość obrotów przy której skrzynia świruje. Jedyne co się powtarza to to ze występuje to przy/lub powyżej 4,5 tyś rpm ). Po odpuszczeniu gazu i dobraniu biegu przez skrzynie miganie ustaje. Albo tak jak wczoraj silnik wkręcił się pod czerwone pole na 2-gim biegu w sytuacji gdy raz musiałem "depnąć" i nic nie migało, po dwójce zmienił na 3-kę i już więcej nie cisnąłem bo nie było potrzeby. Ale przez czas całego przyspieszenie wszystko zagrało ok. Dziwne te grymasy skrzyni w moim egzemplarzu.
Odpowiedz
#29
Jak najlepiej rozpoznać oryginał?
Kupić olej w oryginalnym amerykańskim sklepie Acury, u Jarusneta/Haparts albo w UK w Coxmotors.
Drugi etap rozpoznania?
Wymienić olej we własnym zakresie-umiesz wymienić żarówkę, wymienisz olej w skrzyni.
Kup 12 butelek, przepłucz skrzynię trzy razy jest duże prawdopodobieństwo, że pomoże, zapomnisz o problemach ze skrzynią.
Wiem zakulisowo, że wiele ASO potęgując zyski stosuje zamienniki; olejów, płynów eksploatacyjnych i filtrów wpisując na fakturze oryginalne akcesoria z cennika Honda Poland.
Odpowiedz
#30
(08-05-2021, 4:47 )Peter napisał(a): Jak najlepiej rozpoznać oryginał?
Kupić olej w oryginalnym amerykańskim sklepie Acury, u Jarusneta/Haparts albo w UK w Coxmotors.
Drugi etap rozpoznania?
Wymienić olej we własnym zakresie-umiesz wymienić żarówkę, wymienisz olej w skrzyni.
Kup 12 butelek, przepłucz skrzynię trzy razy jest duże prawdopodobieństwo, że pomoże, zapomnisz o problemach ze skrzynią.
Wiem zakulisowo, że wiele ASO potęgując zyski stosuje zamienniki; olejów, płynów eksploatacyjnych i filtrów wpisując na fakturze oryginalne akcesoria z cennika Honda Poland.

Tak na szybko to poruszania się po angielskojęzycznej stronie Acury jeszcze nie opanowałem i nie mogłem trafić na olej.
Wpisując stronę haparts to wyskakuje jakaś strona z ogólną informacją o oleju ale bez konkretów do zamówienia:

https://www.haparts.pl/news/show/id/18

Ale wpisując odwołanie do strony Jurasnet i oleju ATF-DW1 (lub ATF-Z1) wyskakuje mi coś konkretniejszego a więc coś takiego:

https://jarusnet.pl/0826899901he    -zatem czy ten olej mogę uznać za pewny - oryginalny towar?

W sumie chyba wymiana oleju dla pewności + wspomniane podłączenie kompa aby monitorował skrzynie w trakcie jazdy to najtańsze rozwiązania na początek aby szukać przyczyny z tą samoczynna zmianą biegów.
Ale mimo wszystko jak tak czytam o kombinacjach w ASO (i wogole w zakładach zajmujących się mechanika samochodową) to strach gdziekolwiek zostawić auto. Jeżeli trochę się człowiek orientuje w temacie i ma gdzie działać to znaczną część rzeczy można robić samemu ale jak nie za bardzo ma się gdzie pobawić w takie rzeczy to zgroza. Najlepiej stać przy mechaniki i patrzeć mu na ręce. Oczywiście nie twierdzę że akurat mi wlali jakiś lewy olej do skrzyni bo za rękę nie złapałem ale dla pewności chyba trzeba go wymienić bo jakąś przyczyna tych grymasów skrzyni musi być.

Apropo, wczoraj ponownie testowałem skrzynie. Pierwszy test i już ześwirowała. Najpierw w trybie D zmieniała biegi przy ok 5,5 tyś rpm przy gazie w podłodze a później w trybie M, z 3 na 4 zmieniła sama przy 4,5 tyś rpm. Oczywiście wszystko poprzedzone miganiem kontrolek od skrzyni. Ale o dziwo przy kolejnych trzech próbach - raz zmieniła sama bieg przy 6 tyś rpm a dwa razy poszła do odcinki na 3 biegu ale i tak zaczęła migać. Rosyjska ruletka. Skrzynia dość często świruje ale i czasem zachowa się normalnie.
Odpowiedz


Skocz do:


Użytkownicy przeglądający ten wątek: 1 gości