04-22-2011, 6:42
Witam. Od jakiegoś czasu podczas moich krótkich rundek autem "wokół komina" lub zwyczajnie podczas okazjonalnego "przepalania" auta dochodził mnie z silnika dźwięk krótkiego "trzeszczenia", które czasami było ciche, a czasami dość donośne. Zauważyłem w końcu, że dochodzi to z kompresora klimatyzacji.
Sytuacja jest taka, że zaraz po odpaleniu auta silnik chodzi cicho, koło pasowe klimatyzacji kręci się normalnie, sama klimatyzacja jest wyłączona. W miarę rozgrzewania auta część kompresora, która jest przed kołem pasowym (od strony zderzaka przedniego; w manualu nazywają "pressure plate") próbuje się obrócić. To znaczy obróci się wolno z pół obrotu, nagle przyspieszy na kolejne pół obrotu i znowu się zblokuje lub zwolni. Podczas tych prób obrotów wydobywa się to trzeszczenie lub wręcz żężenie.
Pytania:
1. Czy oznacza to, że kompresor padł całkowicie czy też może jest szansa, że jest to kwestia łożyska lub innej wymiennej i w miarę łatwo naprawialnej części?
2. Czy mogę zdjąć całkowicie pasek klimatyzacji bez szkody dla innych elementów silnika?
3. Czy może to być przyczyna starego/zużytego paska?
4. Czy pressure plate przy wyłączonej klimatyzacji powinien się poruszać czy nie?
Z góry dzięki za pomoc.
Sytuacja jest taka, że zaraz po odpaleniu auta silnik chodzi cicho, koło pasowe klimatyzacji kręci się normalnie, sama klimatyzacja jest wyłączona. W miarę rozgrzewania auta część kompresora, która jest przed kołem pasowym (od strony zderzaka przedniego; w manualu nazywają "pressure plate") próbuje się obrócić. To znaczy obróci się wolno z pół obrotu, nagle przyspieszy na kolejne pół obrotu i znowu się zblokuje lub zwolni. Podczas tych prób obrotów wydobywa się to trzeszczenie lub wręcz żężenie.
Pytania:
1. Czy oznacza to, że kompresor padł całkowicie czy też może jest szansa, że jest to kwestia łożyska lub innej wymiennej i w miarę łatwo naprawialnej części?
2. Czy mogę zdjąć całkowicie pasek klimatyzacji bez szkody dla innych elementów silnika?
3. Czy może to być przyczyna starego/zużytego paska?
4. Czy pressure plate przy wyłączonej klimatyzacji powinien się poruszać czy nie?
Z góry dzięki za pomoc.